کربوهیدرات ها در بیوشیمی به عنوان ساکارید نیز شناخته می شوند. سپس ساکاریدها به چهار گروه شیمیایی تقسیم می شوند: مونوساکاریدها ، دی ساکاریدها ، الیگوساکاریدها و پلی ساکاریدها. به طور کلی ، مونوساکاریدها و دی ساکاریدها به عنوان قندها دسته بندی می شوند. به قندها معمولاً کربوهیدرات ساده نیز گفته می شود. الیگوساکاریدها و پلی ساکاریدها معمولاً به عنوان کربوهیدرات های پیچیده معرفی می شوند.

اصطلاحات کربوهیدرات ساده و پیچیده معمول ترین اصطلاحات روزمره هستند ، اما شما می توانید با استفاده از اصطلاحات دیگر دوستان ورزش خود را با دانش خود در مورد کربوهیدرات تحت تأثیر قرار دهید.


میزان هضم کربوهیدرات ها بسته به منبع متفاوت است. به مقیاس اندازه گیری میزان هضم کربوهیدرات ها ، شاخص گلیسمی گفته می شود. هرچه میزان کربوهیدرات در شاخص گلیسمی بالاتر باشد هضم آن سریعتر است. هرچه پایین تر از شاخص گلیسمی باشد ، هضم آن کندتر می شود.

پس چرا در دنیا باید به سرعت هضم کربوهیدرات اهمیت دهید؟ این مربوط به هورمون انسولین است. انسولین یک هورمون آنابولیک بسیار قدرتمند است که هر زمان که کربوهیدرات مصرف می شود آزاد می شود. اگر یک کربوهیدرات سریع هضم شود ، باعث جهش انسولین زیادی می شود.

اگر یک کربوهیدرات به آرامی هضم شود ، انسولین پایدارتر خواهد شد. 


موارد استفاده در بدن:

کربوهیدرات ها منبع انرژی مطلوب برای متابولیسم هستند. در حالی که بدن قادر است تمام انرژی مورد نیاز پروتئین ها و چربی ها را بدست آورد ، اما این اجازه نمی دهد که بدن در سطح بهینه کار کند و فعالیت کند. هنگامی که کربوهیدرات مصرف می شود ، چند احتمال وجود دارد که در نهایت می توانند از بین بروند.


اولین احتمال این است که آنها به گلوکز تقسیم شده و برای انرژی استفاده می شوند. گلوکز منبع انرژی مطلوب برای عضلات در حال کار و مغز است بنابراین کلیه کربوهیدرات ها باید قبل از استفاده به گلوکز تجزیه شوند.


اگر بدن در حال حاضر به انرژی گلوکز نیازی نداشته باشد ، کربوهیدرات های مصرفی به گلیکوژن تبدیل و ذخیره می شوند. بدن کربوهیدرات ها را به صورت گلیکوژن در بافت کبد و عضله ذخیره می کند تا بعداً استفاده شود. هنگامی که بدن به انرژی نیاز دارد می تواند این گلیکوژن ذخیره شده را تجزیه کرده و به گلوکز تبدیل کرده و از آن برای انرژی استفاده کند.


اگر تمام ذخایر گلیكوژن در كبد و بافت عضلانی پر باشد ، كربوهیدرات ها به چربی تبدیل می شوند و به عنوان بافت چربی (چربی بدن) ذخیره می شوند. بدیهی است که این چیزی است که بلند کننده جدی می خواهد از آن اجتناب کند. به همین دلیل است که مصرف کربوهیدرات کافی برای تمرین سوخت و متابولیسم بسیار مهم است ، اما نه آنقدر که بدن بیش از توان بدن شما داشته باشد.

دکستروز ، مالتودکسترین 

دکستروز و مالتودکسترین بهترین منابع کربوهیدرات هستند که می توانند قبل ، در حین و بعد از آموزش استفاده شوند. از کجا می دانید کدام یک برای شما مناسب است؟ دکستروز و مالتودکسترین هضم سریع کربوهیدرات های بالای گلیسمی هستند که باعث افزایش سریع انسولین می شوند.

دكستروز اساساً گلوكز خالص است كه به هضم صفری نياز دارد. دکستروز به معنای ناب کلمه قند است. همچنین طعم بسیار شیرینی دارد. از طرف دیگر مالتودکسترین در واقع یک پلی ساکارید است ، به این معنی که گرچه هضم می شود به همان سرعت دکستروز است ، اما از نظر فنی قند نیست. همچنین خیلی شیرین نیست و اغلب تقریباً هیچ عطر و طعمی ندارد.