تائورین یک اسید آمینه سولفونیک است که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد. این ماده 

به ویژه در مغز ، چشم ، قلب و عضلات شما متمرکز شده است.برخلاف اکثر اسیدهای آمینه 

، از آن برای ساخت پروتئین استفاده نمی شود. بلکه به عنوان یک اسید آمینه ضروری

 مشروط طبقه بندی می شود. بدن شما می تواند تائورین تولید کند و همچنین در برخی از

 غذاها وجود دارد و اغلب به نوشیدنی های انرژی زا اضافه می شود. برخی از محققان از 

آن به عنوان "مولکول شگفت انگیز" یاد می کنند . ثابت شده است که تائورین دارای چندین 

مزیت سلامتی است و بهبود عملکرد ورزشی . همچنین در صورت مصرف مقادیر مناسب 

بسیار ایمن است و هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای ندارد.

منابع تائورین

منابع اصلی تائورین غذاهای حیوانی مانند گوشت ، ماهی و لبنیات است.

تائورین نیز اغلب به نوشابه و نوشابه های انرژی زا اضافه می شود - که ممکن است 600-

1000 میلی گرم در یک وعده 8 اونس (237 میلی لیتر) را تأمین کند.

با این حال ، نوشیدن نوشابه یا نوشیدنی های انرژی زا به دلیل وجود سایر موادی که ممکن

 است مضر باشند ، توصیه نمی شود.از آنجا که فرم تائورین مورد استفاده در مکمل ها و

 نوشیدنی های انرژی زا معمولاً به صورت مصنوعی ساخته می شود - از حیوانات گرفته 

نمی شود - برای گیاهخواران مناسب است.یک رژیم غذایی متوسط حدود 40-400 میلی گرم 

تائورین در روز فراهم می کند ، اما مطالعات از 400-6000 میلی گرم در روز استفاده 

کرده است.



عملکرد تائورین در بدن شما:

تائورین که در چندین اندام یافت می شود ، فواید گسترده ای دارد.

نقش های مستقیم آن شامل:


آبرسانی مناسب و تعادل الکترولیت در سلول های بدن

تشکیل نمکهای صفراوی ، که نقش مهمی در هضم غذا دارند.

تنظیم مواد معدنی مانند کلسیم در سلول های شما

پشتیبانی از عملکرد کلی سیستم عصبی مرکزی و چشم شما

تنظیم سلامت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آنتی اکسیدانی

با این حال ، ممکن است در موارد نادر مقادیر بیشتری مورد نیاز باشد ، بنابراین تائورین 

برای برخی از افراد ضروری است - مانند کسانی که دارای نارسایی قلبی یا کلیوی هستند و 

همچنین نوزادان نارس که از طریق وریدی تغذیه شده اند.

وقتی کمبود تائورین در طی رشد جنین رخ دهد ، علائم جدی مانند اختلال در عملکرد

 مغز و کنترل ضعیف قند خون مشاهده شده است.


تائورین و عملکرد ورزشی 

تائورین همچنین نشان داده شده است مزایایی برای عملکرد ورزشی داشته است.

در مطالعات حیوانی ، تائورین باعث شد که عضلات بیشتر و بیشتر کار کنند و توانایی 

عضلات را در انقباض و تولید نیرو افزایش دهند. در موش ها ، این خستگی و آسیب عضلانی

 را در طول تمرین کاهش داد.

در مطالعات انسانی ثابت شده است که تائورین مواد زائدی را که منجر به خستگی و سوختگی 

عضلات می شوند ، از بین می برد. همچنین از عضلات در برابر آسیب سلولی و استرس 

اکسیداتیو محافظت می کند .


علاوه بر این ، چربی سوزی در طول ورزش را افزایش می دهد.

مطالعات انسانی نشان می دهد که ورزشکاران آموزش دیده ای که مکمل تائورین را دارند ،

 عملکرد ورزشی آنها بهتر می شود. دوچرخه سواران و دوندگان توانسته اند مسافت بیشتری 

را با خستگی کمتری طی کنند.

مطالعه دیگر از نقش این اسید آمینه در کاهش آسیب عضلانی پشتیبانی می کند. شرکت

 کنندگانی که در یک برنامه وزنه برداری آسیب رسان به عضله قرار داشتند ، نشانگر آسیب

 دیدگی کمتر و درد عضلانی کمتری را تجربه کرده اند .

علاوه بر این ، تائورین ممکن است با افزایش استفاده از چربی بدن برای سوخت به کاهش

  وزن کمک کند. در دوچرخه سواران ، 1.66 گرم مکمل تائورین 16٪ چربی سوزی 

افزایش یافته است .

عوارض جانبی و موارد ایمنی

طبق بهترین شواهد موجود ، تائورین هنگام استفاده در مقادیر توصیه شده ، هیچ عارضه

 جانبی منفی ندارد .


مقدار مصرف:

شایعترین دوزهای تائورین 500-2000 میلی گرم در روز است.

با این حال ، حد بالای مسمومیت بسیار بیشتر است - به نظر می رسد حتی دوزهای بالای 

2000 میلی گرم نیز به خوبی تحمل می شوند و مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند.