مولتی ویتامین ها مکمل هایی هستند که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی هستند.

از آنجا که هیچ استانداردی برای مولتی ویتامین وجود ندارد ، ترکیب مواد مغذی آنها با 

توجه به هر برند و محصول متفاوت است.

مولتی ویتامین ها حاوی چه هستند؟

 ویتامین ها :

ویتامین های محلول درآب : ویتامین های گروه ب، ویتامین ث

ویتامین های محلول در چربی : ویتامین های آ ، د ، ای ، کا 

و مواد معدنی : مانند کلسیم ، سدیم ، آهن ، روی ، منیزیم ، سلنیوم ، منگنز

، ید ، فسفر، و ... که مصرف آنها برای سلامتی شما ضروری است.

بسیاری از آنها به واکنش های آنزیمی در بدن شما کمک می کنند یا به عنوان مولکول 

های سیگنالینگ یا عناصر ساختاری عمل می کنند. بدن شما همچنین برای تولید مثل ، 

نگهداری ، رشد و تنظیم فرآیندهای بدن به این مواد مغذی نیاز دارد.



مولتی ویتامین و عملکرد مغز


چندین مطالعه نشان داده است که مولتی ویتامین ها می توانند حافظه را در بزرگسالان 

مسن تر بهبود بخشند این مکمل ها همچنین ممکن است باعث بهبود خلق و خو شوند. 


سلامت چشم

 در عین حال ، برخی شواهد نشان می دهد که مولتی ویتامین ها ممکن است 

خطر ابتلا به آب مروارید ، یک بیماری چشم بسیار شایع دیگر چشم را کاهش دهند.

چه کسی باید مولتی ویتامین مصرف کند؟

مولتی ویتامین برای همه مناسب نیست و حتی ممکن است به برخی افراد آسیب برساند

با این حال ، جمعیت های خاصی ممکن است از مولتی ویتامین ها بهره مند شوند ، از 

جمله:

بزرگترها جذب ویتامین B12 با افزایش سن کاهش می یابد. افراد مسن نیز ممکن است 

به کلسیم و ویتامین D بیشتری احتیاج داشته باشند .


 گیاهخواران: از آنجا که ویتامین B12 فقط در غذاهای حیوانی یافت می شود ، اگر رژیم

 غذایی گیاهی را دنبال کنید ، در معرض خطر بیشتری هستید. همچنین ممکن است

 کمبود کلسیم ، روی ، آهن ، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 داشته باشید .


زنان باردار و شیرده : برخی از مواد مغذی مفید و برخی دیگر برای آنها مضر هستند. 

به عنوان مثال ، ویتامین A اضافی می تواند باعث نقایص مادرزادی شود .

سایر افرادی که ممکن است از مولتی ویتامین ها بهره مند شوند شامل کسانی هستند که 

تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند ، رژیم های کم کالری دارند ، اشتهای 

کمی دارند یا مواد غذایی کافی را فقط از غذا دریافت نمی کنند.

علائم کمبود ویتامین ها ومینرال ها در بدن:

ویتامین آ: ضعف دردستگاه سیستم ایمنی ، اختلال در بینایی

ویتامین ب : کاهش انرژی روزانه ،بیحالی و بی حوصلگی

ویتامین ث: درد عضلانی ،مشکلات پوستی ، ضعف در سیستم ایمنی

ویتامین دی: نرمی استخوان ، پوکی استخوان ، کاهش عملکرد سیستم ایمنی

ویتامین ای: تخریب سلول های عصبی ، کاهش بینایی ، کاهش عملکرد سیستم ایمنی ،

آهن : کم خونی ناشی از فقر آهن ، بیحالی ، ضعف جسمانی

سدیم : گیجی ، بیحالی و ضعف ، تهوع ، تشنج 

کلسیم : پوکی استخوان ، اشتهای کم ، ناخن های شکننده ، آریتمی قلب

روی: ریزش مو،رشد کم و نامناسب مو وناخن ها،مشکلات عصبی و بیحالی


دوز مصرف و زمان مصرف :

عمدتا مولتی ویتامین ها در اوایل روز مصرف می شوند و با دوز مصرفی 1عدد در 

روز، و این نیاز به شرایط مختلف افراد بستگی دارد و زیر نظر پزشک مربوطه تجویز

 و مصرف می شود.